marți, 24 februarie 2015

Meditatia constientizarii momentului prezent

Meditatia constientizarii momentului prezent este extrem de simpla si usor de practicat in orice moment al zilei. Este o metoda extrem de eficienta de a depasi anxietatea si depresia.
Pentru a obtine cele mai bune rezultate, alegeti-va un moment exact pentru a o practica, de exemplu ca prim lucru pe care il faceti la trezire sau ultimul, inainte de culcare, de preferat in acelasi loc. Veti descoperi ca practica regulata va elimina semnele psihologice ale anxietatii. Daca veti practica pentru o luna sau mai mult, va veti rescrie modelele de gandire axate pe trecut si viitor cu modele de gandire concentrate pe prezent (Brahmavamso, 1998). Atunci va veti simti cu mult mai relaxat constant.
Iata cum se face.
Tinta
Tinta mediatiei constientizarii momentului prezent este sa ajungem sa avem o minte calma, clara si alerta. In acelasi timp, corpul este profund relaxat, chiar adormit. Tintim sa ne descotorosim de tot vacarmul interior si de furtuna emotionala pentru a deveni goi. Din aceasta stare se poate naste o pace profunda si extatica, cu toate ca este posibil sa necesite putina practica pana sa reusiti (Harrison, 2001).
Pregatirea
Adoptati o postura confortabila, insa in asa fel incat sa nu adormiti. Tinta este sa aveti o minte alerta insa un corp relxat, ca si cum ati dormi. Stand la verticala poate fi mai eficient decat la orizontala. Experimentati cu posturile si nu va grabiti cand va pregatiti.
Schimbarea de la gandire la simtire
Primul pas este sa iesiti din ciclurile nesfarsite de gandire. Mergeti catre experimentarea realitatii prezente asa cum este ea. Pentru a face acest lucru, puneti-va un gardian interior folosind intentia. Gardianul interior controleaza ce intra si ce nu intra in minte. Dati gardianului interior instructiuni clare pentru a-si face treaba fara interferente din partea voastra. Repetati-va incet si clar si cu toata atentia pe aceste fraze de trei ori: “Acum este momentul sa fiu constient/a de momentul prezent. Eliberez trecutul si viitorul”.
Constienta
Pentru ca mintea are tendinta naturala sa gandeasca, tineti-o ocupata cu sarcini relativ neinteresante. Cand sunteti incepatori in meditatie, mintea voastra poate fi ca un adolescent rebel, nedisciplinat si mereu avand propria vointa. De aceea, la inceput dati mintii multe elemente pe care sa se concentreze; pe masura ce abilitatile voastre de a medita si a ve relaxa se adancesc, alegeti obiecte de concentrare din ce in ce mai putine si mai simple. Prima etapa a meditatiei se numeste “constienta momentului prezent”. Pur si simplu puneti-va atentia pe:
  • Sunetele. Mai intai concentrati-va pe cele mai clare sunete, iar pe masura ce concentrarea voatra devine tot mai ascutita, observati sunetele mai subtile, precum cele facute de pasari sau traficul din departare. Doar lasati-le sa treaca usor prin voi, neconcentrandu-va pe sunetele care tocmai au trecut, fiind prezent la sunetele care se nasc.
  • Senzatiile corporale. Simtiti-va bratele odihnindu-se in poala voastra, picioarele pe scaun. Simtiti hainele pe piele. Observati orice durere, tensiune musculara, miscari ale stomacului sau senzatii de anxietate, exact acele lucruri de care incercati de obicei sa fugiti. Observati cum aceste senzatii se transforma si se schimba, dandu-le drumu si devenind constient de cele care se nasc.
  • Gandurile. Observati-va gandurile cum se nasc si dispar, fara sa va atasati de ele sau sa simtiti ca trebuie sa actionati in baza lor. Unele ganduri sunt non-sensuri; altele sunt atat de atragatoare incat le urmati. In cazul gandurilor care aduc cerinte, observati-le, etichetati-le si lasati-le sa plece. De exemplu, daca ganditi: “Sunt suparat din cauza acelei insulte”, ati putea cataloga gandul ca “durere” si apoi sa il eliberati, fiind gata pentru urmatorul gand care se naste. Este la fel ca atunci cand va uitati la norii care trec pe cer, progresand catre “o minte albastra ca cerul”, in care norii de furtuna trec si mintea este clara, calma si alerta.
  • Respiratia. Observati schimbarile naturale in respiratia voastra pe masura ce deveniti din ce in ce mai relaxati. Ati putea observa ca incepeti cu o respiratie superficiala si rapida, insa ea devine mult mai regulata pe masura ce va relaxati profund.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu